5. května 2016

Opracování a zkrášlení mýdla III - leštění





Přátelé,

Dnes se budeme věnovat tomu, jak mýdlo naleštit, a také tomu, kdy každou z popsaných ve všech dílech proceduru provádět.

Pokud byste hledali nějakou informaci o tom v angličtině, použijte slovo polish.

Takže k tomu leštění – dělá se to většinou třemi způsoby neboli já jsem našla tři)

Nejefektivnější podle mně způsob Elaine Wright. Oplachuje mýdla opravdu malým množstvím vody, což ji rozjasní barvy, smyje sodný popel a zjemní ostré hrany mýdla. Tato metoda je ke zhlednutí tady. Používala jsem ji docela dost a opravdu barvy rozjasní, hlavně ty udělané pomoci slídy. Musím však říct, že ne úplně každá receptura se projeví stejně. Hlavně vám budou blýskat mýdla s vysokým obsahem olivového oleje (předpokládám stejně tak jako jiného tekutého oleje), mýdla, v jejichž složení převažují másla a tvrdé tuky se moc lišit nebudou. Pamatujte si však, že přidáváte do mýdla dodatečnou vodu a trochu prodoužíte dobu zrání.

Tady je pár fotek mých mýdel upravených tímto způsobem.




Takto se líší upravené a neupravené mýdlo




Další způsob je leštění jako takové, které provádíte navlhčeným papírovým ubrouskem. Zkoušela jsem to několikrát, ale zatím nepřišla asi na typ ubrousku, které by nezanechávaly stopu po utření… Znám několik mydlářů, které to tak dělají, včetně těch co se zabývají i prodejem designových kousků v premium segmentu, takže zbývá jen zkoušet a zkoušet))

 Tady jsou šeďáky leštěné ubrouskem a vodou:


Barvy jsou podle mně stejné, ale okraje jsou opravdu příjemné (dole naleštěné, nahoře ne):






Ještě jeden způsob je nastříkávání vodou nebo alkoholem z rozprašovače. Tuto metodu používat Kevin Devine, tady můžete zhlédnout i video. Zkoušela jsem to také, ale nepřišla tomu na chuť, alkohol nijak nemění vzhled mýdla a rozprašování je podle mně nedostačující na vyhlazení povrchu.


Co se týče toho KDY provádět ty vše procedury co jsme popsaly ve všech dílech, tak:

U tvrdých receptur (jako třeba 100% kokosové mýdlo nebo slané mýdlo) se krájí a opracovává povrhy dokud je ještě mýdlo teplé a nemáte z toho úplný kamen (cca 10-11 hodina po lítí). Naleštit se dá kdykoliv.

U středně  tvrdých receptur se krájí po 18-24 hod po nalití do formy, s opracování ostrých rohů bych doporučila počkat alespoň pár dní, podle mne úplně nejlíp tak týden. Mýdlo je dost tvrdé na to, aby se hrany dali ohoblíkovat rovně po celé délce a nejsou až tak tvrdé, aby se drolily. Opracování větších hran nejraději provádět hned po krájení. Leštit se dá kdykoliv. U těchto testovacích mýdel se hrany docela povedly:



U měkkých receptu (zvláště u 100% olivového mýdla) krájení asi bude nejlepší po 24-48 hodinách po lití, stejně tak opracování velkých hran. Ostré rohy tak za týden až dva. Leštit se dá kdykoliv. 

 Máte svoje tipy a triky? Povezte také)))


Perfektně vypadájícího mýdla přeje
Nasťa

Žádné komentáře:

Okomentovat